TOS - Thoracic Outlet Symdrome

Hvad er det og hvorfor kommer det?

Den afklemningen af nerver og blodkar, som forårsager TOS, kan ske tre steder .

TOS betegner en situation, hvor det bundt af nerver og blodkar, som går ud i armene, kan afklemmes. Det kan ske 3 forskellige steder:

1. Mellem 2 muskler (scalenerne) på forsiden af halsen.

2. I området bag kravebenet

3. Lige foran og lidt indenfor skulderen

Det, der skaber trykket på nerve-karbundtet, er, at der er ganske snævre passageforhold for nerve-karbundtet i de tre områder, så spændte muskler, hævede og stive led og individuelle anatomiske variationer kan skabe problemer.

Hvad skaber så denne påvirkning af nerver og kar? Årsagerne kan opdeles i strukturelle og funktionelle. Næsten altid er der tale om en blanding af de to:

• De strukturelle er f.eks. ekstra ribben på de nederste halshvirvler og naturligt smalle passagesteder for nerve-karbundtet ved de 3 kendte mulige afklemningssteder.

• De funktionelle er stram muskulatur, særligt de to forreste dele af den såkaldte scalenermuskulatur forrest på halsen og stramhed i den lille brystmuskel, som ligger inde under den store.

Hvordan er symptomerne på TOS?

Nervebundtet, som udspringer fra nakken, indeholder arterier, der bringer blod ned til armen, og vener, der bringer blodet tilbage. Symptomerne afhænger meget af, hvilke af disse strukturer der trykkes.

Symptomer på TOS

Symptomer på thoracic outlet syndrome

Trykkes arterierne, kommer der klassiske symptomer på for lille blodforsyning:

• Kulde

• Kramper i underarmene

• Bleg hud

• Tegn i huden på forringet næringstilstand

Trykkes nerverne, kommer der klassiske tegn på nerveafklemning:

• Sovende fornemmelser i afgrænsede områder

• Svaghed og smerter langs nervens forløb

Trykkes venerne, kommer der primært symptomer på, at modstanden mod blodets tilbageløb skaber øget tryk i venerne, så væske fra blodet trykkes ud i underhuden. Dette giver:

• Diffuse og ikke nær så præcise sovende fornemmelse, som det ses ved påvirkning af nerverne.

• Desuden giver det en til tider udtalt tyngdefornemmelse i armen.

Det mudrede er, at ofte vil flere strukturer trykkes samtidigt, og dermed vil symptomerne være en blanding af de 3 slags tryk. Desuden vil der kunne være smerter ved trykstedet og smerter fra de problemer, der skaber trykket, nemlig mekaniske problemer/stivheder i nakke, skulder, albue og håndled samt ofte også hovedpine.

Hvordan diagnosticeres det?

Netop det diffuse i symptomerne og de få, ikke særligt præcise tests, som man kan benytte, bevirker at lidelsen betegnes som ”sjælden men nok underdiagnosticeret”. MR-scanninger er f.eks. ikke til megen nytte. Den bedste måde at diagnosticere TOS er via symptomerne. Særligt er de diffuse, sovende fornemmelser og tyngdefornemmelsen karakteristiske.

Hvordan behandles TOS?

Alle behandlere vil gerne hjælpe deres patienter, så ikke underligt vil de 3 faggrupper, som traditionelt behandler TOS, have en tendens til at overdiagnosticere i retning af eget speciale. Ortopædkirurger vil lede efter noget, der kan behandles kirurgisk, som f.eks. at fjerne halsribben. Fysioterapeuter og osteopater vil lede efter noget, der kan behandles med øvelser og blødvævsarbejde i musklerne. Kiropraktorer vil lede efter begrænsninger i ledbevægelighed, som kan fjernes med manipulationsbehandling.

Ingen kan siges at sidde inde med den eneste korrekte behandling, men som udgangspunkt vil vi dog fraråde kirurgisk behandling, da den har vist ringe effekt og mange bivirkninger.

Hovedsagen er, at man finder en behandler, som interesserer sig for området og har erfaring med behandlingen. Hos Kiropraktor.com har vi denne erfaring, og vi tilgår problemet bredt. Vi arbejder på at øge bevægeligheden, hvor den er gået tabt som følge af tidligere skader. Vi arbejder med en bred vifte af led, fx ribbenene, kravebensleddene og de nederste nakkeled, og vi ser disse led i den sammenhæng, de fungerer i sammen med resten af kroppen. Vi arbejder også med musklerne i området, de føromtalte scalenermuskler, den lille brystmuskel samt de store nakke- og skuldermuskler.

I vores praktiske erfaring har denne brede indsats en glimrende virkning på TOS.