Lændesmerter

Ondt i lænden og iskias?

Har du ondt i lænden og måske også i benene? Så kan vi sikkert hjælpe dig! Lænde- og iskiassmerter er nogle af de hyppigste problemer, som vi behandler i klinikken og har stor erfaring med.

Smerter i lændeområdet opstår typisk over længere tid, når leddene eller musklerne i lænd og bækken overbelastes. På et tidspunkt, når irritationen er stor nok, reagerer musklerne for at beskytte området ved at spænde op og begrænse leddenes bevægelighed. I lette tilfælde gør det ikke decideret ondt i lænden, men du mærker det kun som en let stivhed - særligt om morgenen. Du vil herefter få oplevelsen af at være træt og øm i lænden - en fornemmelse af at ryggen ikke kan bære. Symptomerne kan udvikle sig til egentlige smerter i ryggen. På dette stadie vil mange opleve, at der også er smerter i bagdele og i større eller mindre omfang i benene.

Det beskrevne er den langsomme tilblivelse af rygsmerter, men selvfølgelig kan det også komme som et egentligt ”hold” ved en skæv bevægelse. Processen er den samme, hastigheden, hvormed det sker, er bare meget hurtigere.

Smerter, der stråler ud i balder, baglår og resten af benet, kaldes i daglig tale for "iskias smerter" eller udstrålende smerter. Det sidste er dog en simplificering, idet iskiasnerven blot er en kommunikationsstreng imellem ben og hjerne, som kan bære signaler i begge retninger. Derfor er det ikke kun problemer i ryggen, som kan stråle ned i benet, men også problemer i benet, som kan stråle op i ryggen.

Hør vores kiropraktor Julie og kollega Daniel fortælle om smerter i ryg og lænd. (www.kiropraktoren.dk)

Årsager og symptomer

Det er nærmest umuligt at pege på én enkelt udløsende faktor, der forårsager ondt i lænden. Langt de fleste af vores patienters lændesmerter er kommet uden kendt årsag. Det kan være svært at sige, hvad der præcist gør, at du får ondt i lænden – det er ofte en række forskellige faktorer, der fører frem til det.

For at illustrere kompleksiteten kan man tegne et billede af en klassisk patient, hvor irritationen i lænden stiger gradvist frem til et lændehold: Du støder din ene tå imod bordbenet som 10-årig, så den udvikler en stivhed, som ændrer afsættet i gangen (helt ubevidst), du forvrider anklen i en fodboldkamp som 14-årig, hvilket medfører en let begrænset bevægelighed, du falder på enden til en fest som 18 årig og slår halebenet, som ender med at blive lidt stift, og når du endelig som 25-årig bukker dig ned for at løfte dit barn, får du ondt i lænden – af noget, der i sig selv ikke skulle have kunnet skade lænden hos et ungt menneske. Det var blot den sidste og måske ubetydelige belastning, som fik et led i ryggen til at gå i ”beskyttelsestilstand”.

Ondt i ryggen

Derfor er en udredning af baggrunden for lændesmerter kompleks, men vi føler på klinikken, at det er umagen værd at forfølge baggrunden for smerterne, så vi både kan behandle symptomet i lænden, men vigtigst af alt også årsagen. På den måde får vi en både hurtigere og mere holdbar løsning på din problemer.

Du kan læse mere om lændesmerter på www.kiropraktorguide.dk