Lændesmerter

Ondt i lænden og iskias?

Har du ondt i lænden, og stråler smerten måske også ned i benene? Så kan vi sikkert hjælpe dig! Lænde- og iskiassmerter er nogle af de hyppigste problemer, som vi behandler i klinikken og har stor erfaring med. Her på siden har vi samlet nogle af de mest typiske lidelser, som vi oplever i lændeområdet hos vores patienter.

Smerter i lændeområdet opstår typisk over længere tid, når leddene eller musklerne i lænd og bækken overbelastes. På et tidspunkt, når irritationen er stor nok, reagerer musklerne ved at spænde op og begrænse leddenes bevægelighed. I lette tilfælde gør det ikke decideret ondt i lænden, men du mærker det kun som let stivhed - særligt om morgenen. Du vil herefter få oplevelsen af at være træt og øm i lænden - en fornemmelse af at ryggen ikke kan bære. Allerede på dette tidspunkt vil det være en god ide at søge behandling for ikke at få et akut lændehold. Symptomerne kan udvikle sig til smerter i ryggen, som også kan give smerter, der stråler ned i benene.

Smerter, der stråler ud i balder, baglår og resten af benet, kaldes i daglig tale for "iskias smerter". Iskiassmerter kan opstå, hvis der er irritation af iskiasnerven, eller hvis der er irritation i muskler og led i ryg, bækken, hofter, knæ eller fødder. Det beskrevne er en langsom opstart på problemet, men skaden kan også opstå pludseligt.

Ondt i lænden.png

Rigtig mange oplever lændesmerter

Ondt i lænden, hold i ryggen, lumbago, hekseskud, låsning i ryggen eller lændesmerter, defineres som smerter i området fra det nederste ribben til overgangen mellem balle og lår. Lændesmerter er nok den mest hyppige form for smerter, som vi ser på klinikken. Betegnelsen “uspecifikke lændesmerter” står for ca. 80-90% af tilfældene af lændesmerter. Vi kalder det uspecifikke lændesmerter, når vi har udelukket, at der er noget alvorligt galt fx diskusprolaps eller en gigtsygdom.

Årsager og symptomer

Det er nærmest umuligt at pege på én enkelt udløsende faktor, der forårsager lændesmerter. Langt de fleste af vores kunders lændesmerter har dét, som vi kalder uspecifikke eller mekaniske lændesmerter. Det er meget svært at sige, hvad der præcist gør, at du får ondt i lænden – det er ofte en række forskellige faktorer, der gør, at leddene ikke kan bevæge sig frit, og du får ondt i lænden.

Diagnose og behandling

Ved et besøg hos os vil vi stille diagnosen ud fra en grundig undersøgelse. Undersøgelsen fokuserer ikke kun på det område, hvor du har ondt, men på hele kroppen med fokus på årsag og sammenhæng. Vi tester din ryg og leddene i kroppens bevægelighed, vi tester dine muskler og sikrer, at der ikke er nerver i klemme – alt sammen for at udelukke at der tale om en diskusprolaps eller anden alvorlig sygdom. Det kan i nogle tilfælde være nødvendig at tage et røntgenbillede eller lave en MR-scanning.

Efter at have stillet diagnosen lændesmerter vil vi behandle dig med manipulationsbehandling, hvor vi sætter leddene på plads og sikrer bevægelighed.

Fremtidsudsigter

I langt de fleste tilfælde med lændesmerter vil du opleve en markant bedring i løbet af de første uger efter behandlingen. Du skal dog forvente, at du kan have gener i månederne efter behandlingen, dog vil du som regel ikke opleve længerevarende gener, der har indvirkning på dit liv.

Du kan læse mere om lændesmerter på www.kiropraktorguide.dk