Iskiassmerter

Iskiassmerter er en fællesbetegnelse for smerter i baller og/eller i benet. Tidligere var opfattelsen, at smerterne stammende fra en irritation af iskiasnerven, der løber på bagsiden af hvert ben. Vi ved dog i dag, at smerter i ballen og/eller benet kan komme af mange andre årsager end en irritation af iskiasnerven, men begrebet iskias eller iskiassmerter hænger ved.

Årsager og symptomer

Du kan opleve smerterne som værende dybe og borende, stærke og nærmest elektrisk jagende. Det er heller ikke unormalt, at du oplever en sovende fornemmelse, ændret kulde- og varmesans eller en decideret ”død” fornemmelse i benet.

Der kan være mange forskellige årsager til, at du får iskias eller iskiassmerter – det er ikke muligt for os at afgøre, hvor smerterne kommer fra ud fra dine symptomer. Dog deler vi det op, om du har smerter over eller under knæet.

Hvis du har smerter over knæet, så er der ikke tale om et tryk på iskiasnerven. Smerterne vil ofte variere, men være af en borende karakter i lænd, baller og baglår. Iskiassmerter i dette område skyldes ofte ledproblemer i lænden, bækken, hofte og knæ eller muskelsmerter fra regionen.

Smerter under knæet kan skyldes et pres på iskiasnerven, og det vil typisk være denne type smerter, som du oplever ved en diskusprolaps. De smerter, som du oplever, er skarpe, brændende og overfladiske og påvirkningen af iskiasnerven vil du opleve som en sovende fornemmelse i ben eller en ændret kulde- og varmesans. Efter du har siddet ned kan du have svært ved at strække det dårlige ben, hvis det ikke er helt umuligt.

Diagnose og behandling

Ved et besøg hos os, vil vi stille diagnosen ud fra en grundig undersøgelse. Undersøgelsen fokuserer ikke kun på det område, hvor du har ondt, men på hele kroppen med fokus på årsag og sammenhæng. Vi tester din rygs og leddene i kroppens bevægelighed, vi tester dine muskler og sikrer, at der ikke er nerver i klemme – alt sammen for at udelukke at der tale om en diskusprolaps eller anden alvorlig sygdom. Det kan i nogle tilfælde være nødvendig at tage et røntgenbillede eller lave en MR-scanning.

Efter at have stillet diagnosen vil vi sammen med dig sammensætte og planlægge det bedst mulige behandlingsforløb. Der kan være stor forskel på behandling iskiassmerter, der skyldes den diskusprolaps, og iskiassmerter, der skyldes fastlåste led i ryg, bækken, ben eller spændte muskler i ballen.

Når diagnosen er stillet, så kan vi starte den egentlige behandling. Den vil ofte bestå af flere elementer bl.a. kiropraktisk behandling, massage, instruktion i øvelser og træning, samt rådgivning i, hvordan du skal forholde dig og undgå tilbagefald.

Fremtidsudsigter

Generelt er der gode udsigter til at komme iskiassmerterne til livs, og du vil ofte opleve en markant forbedring efter de første par uger efter behandlingen. Du skal dog forvente, at du kan have gener i nogle måneder.

Du kan læse mere om iskiassmerter på kiropraktorguide.dk